Nasze projekty

Poniżej przedstawiamy nasze projekty w ramach programów własnych realizowanych w naszym przedszkolu. 



Program zdrowotny:
Dbanie o zdrowie to zabawa, bycie zdrowym to podstawa”

Temat tygodnia: „Aby każdy niejadek zjadł zdrowy obiadek”

Termin realizacji: 26.10 – 30.10.2015

Poniedziałek
26.10.2015
„Tadek Niejadek znany nam przypadek”
1. Hasło tygodnia „My o swoje zdrowie dbamy bo się zdrowo odżywiamy”.
2. Magiczny teatrzyk P.148 „Tadek Niejadek”-(zał.1) ukazanie problemu Tadka na podstawie działań teatralnych, rozmowa  na temat zdrowego odżywiania, konieczności jedzenia potraw niezbędnych dla utrzymania zdrowia; nabiał, warzywa, owoce.
3. Zabawa tematyczna „Przyjęcie u lalek”- nie tylko zdrowo ale i ładnie oraz kulturalnie jemy; nakrywanie do stołu, wykorzystanie obrusów, serwetek, sztućców, kubków, talerzyków.
4. Układanie haseł, rymowanek na temat zdrowego odżywiania.
5. Zabawa ruchowa „Witaminowy taniec” ;nauczyciel pokazuje obrazki, dziecko ruchem odtwarza rytmu obrazkowy  np. jabłko – klaśnięcie, burak – tupnięcie, cebula – podskok itp.
6. Wykonanie instrumentów muzycznych  z wykorzystaniem produktów spożywczych np. ryż, kasza, groch, słonecznik.
7. „Zdrowa żywość” – wystawa ulotek, folderów związanych ze zdrową żywnością.
Wtorek
27.10.2015
Piramidę zdrowia znamy, dlatego na jej szczyt się wspinamy”
1. Hasło tygodnia „My o swoje zdrowie dbamy bo się zdrowo odżywiamy”.
2. Rozmowa na temat piramidy zdrowia na podstawie planszy – zwrócenie uwagi na produkty na poszczególnych poziomach piramidy, przypomnienie dzieciom, że ruch jest równie ważny co prawidłowe odżywianie.
3. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Rób to co mówię”;
„Jabłko, gruszka i daktyle – klaśnij w ręce razy tyle (klaskanie 2 razy) i kapusta, i ogórek – tyle razy podskocz w górę (4 podskoki), marchewka, pietruszka i bób – tyle
razy przysiad zrób (3 przysiady), kalarepka i mak za uszy się złap.
4. Wiersz S. Karaszewskiego „Dla każdego coś zdrowego” (zał.2)- rozmowa na temat treści wiersza.
5. Wyszukiwanie i wycinanie z kolorowych gazet reklamowych zdrowej żywności –  nazywanie i omawianie tych produktów, umieszczanie na piramidzie zdrowia.
6. „Piramida zdrowia” – konkurs plastyczno – techniczny
dla rodziców wraz z dziećmi na stworzenie plakatu lub przestrzennej piramidy zdrowia.

Środa
28.10.2015
„Zielone warzywa lubimy i w zielone się bawimy”
1. Hasło tygodnia „My o swoje zdrowie dbamy bo się zdrowo odżywiamy”.
2. W tym dniu wszystkie dzieci przychodzą ubrane na zielono.
3. Rozmowa kierowana dotycząca zielonych warzyw (dlaczego zielone warzywa są zdrowe? Jakie znacie zielone warzywa?)(zał.3).
4. Zabawa ruchowa „Grasz w zielone?”
Nauczycielka mówi wyliczankę;
-Grasz w zielone?
-Gram!
-Masz zielone?
-Mam!
W tym czasie dzieci szukają w sali przedmiotów w kolorze zielonym i podnoszą go do góry. Zabawę powtarzamy kilka razy.
4. Wiersz „Żona do ogórka”(zał.4) – rozmowa na temat treści wiersza.
5. Piosenka „Ogórek” (zał.5) – wykorzystanie zrobionych przez dzieci instrumentów.
6. Malowanie różnymi odcieniami zielonych farb na temat „Zielone warzywa”.

Czwartek
29.10.2015
„Smaczne oraz zdrowe sałatki warzywne i owocowe”
1. Hasło tygodnia „My o swoje zdrowie dbamy bo się zdrowo odżywiamy”.
2. Wiersz „Drogi kolego”(zał.6 ) –rozmowa na temat treści wiersza (zwrócenie uwagi dzieci, że zamiast słodyczy można jeść inne produkty, które są słodkie, smaczne i zdrowe np. chipsy z owoców suszonych, rodzynki, daktyle, orzechy, świeże owoce, marchewka, kalarepka.
3. Zabawa ruchowa „Sałatka owocowa” . Nauczyciel rozdaje dzieciom obrazki przedstawiające owoce (po kilka takich samych). Dzieci siedzą na dywanie w kółeczku. Zabawę rozpoczyna nauczyciel, który wywołuje wybrany owoc np. jabłko. Dzieci, które mają taki kartonik zamieniają się miejscami. Na hasło „sałatka owocowa” dzieci wstają i robią koło chwytając się za ręce.
4. Zabawa logopedyczna „Jemy owoce”;
Nauczyciel wymienia kolejno czynności, a dzieci pokazują językiem;
Myjemy owoce pod wodą (szeroko otwarta buzia, oblizujemy wargi dookoła)
Obieramy owoce nożem (górne zęby ustawiamy na dolnej wardze, skrobiemy wargę)
Kroimy owoce (wyraźnie wymawiamy; ciach, ciach, ciach)
Wąchamy owoce (usta zamknięte, wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami)
Zjadamy owoce (mlaskamy środkiem języka, naśladujemy buzią żucie)
Owoce bardzo nam smakowały (cmokamy wargami).
5. Degustacja sałatek warzywnych i owocowych zrobionych przez rodziców i personel przedszkola.
Piątek
30.10.2015
„Warzywno-owocowe;
cudaki-zwierzaki”
1. Hasło tygodnia „My o swoje zdrowie dbamy bo się zdrowo odżywiamy”.
2. Wiersz H. Łochockiej  „Co można zrobić z ziemniaka” (zał.7) – rozmowa na temat treści wiersza.
3. Zabawa ruchowa „Prawda czy fałsz” – dzieci maszerują po Sali w rytm muzyki, na przerwę w muzyce zatrzymują się –nauczyciel mówi krótkie zdania np. „Marchewka to warzywo”, „Jabłko to owoc” itp. Gdy wypowie zdanie nieprawidłowe, fałszywe np. „Gruszka to warzywo” – dzieci głośno poprawiają mówiąc prawidłowo; „Gruszka to owoc”.
4. Zabawa dydaktyczna „Czarodziejski worek” – rozpoznawanie warzyw po dotyku.
5. Zabawa z tekstem rymowanki: ,,Kiszenie kapusty” – naśladowanie czynności, o których opowiada rymowanka.
Najpierw kapustę szatkujemy: rach, ciach, ciach, rach, ciach, ciach.
Potem przyprawy dodajemy: rach, ciach, ciach, rach, ciach, ciach.
Mocno deską przydusimy i kapustę ukisimy: rach, ciach, ciach, rach, ciach, ciach.
Jeść ją trzeba na surowo, na surowo, bo to zdrowo: mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, mniam.
6. „Cudaki – zwierzaki” – działalność plastyczno – techniczna;
- dzieci starsze – wykorzystanie warzyw, owoców i tworzywa przyrodniczego,
-dzieci młodsze- tworzenie przestrzennych warzyw i owoców oraz malowanie ich farbami.
7. Piosenka „Na marchewki urodziny” (zał.8 )– ilustracja ruchowa treści tej piosenki.
8.Wypełnianie karty umiejętności i sprawności dziecka (zał.9 ).






Program patriotyczny:


„KTO TY JESTEŚ , POLAK MAŁY-
 WIEM KIM JESTEM I GDZIE MIESZKAM”

Termin realizacji: 02 - 05.11.2015r.

Temat tygodnia: „W obronie naszego kraju”



CZAS REALIZACJI
PRZEBIEG DZIAŁAŃ
OSOBY REALIZUJACE
Poniedziałek
02.11.2015
„Nasz kraj – nasza ojczyzna”
·  Dzieci siadają przed plakatem, na którym nauczyciel narysował duży kontur Polski. Określają, co im przypomina ten kształt. Następnie z pomocą nauczyciela wskazują Polskę na mapie Europy.
·  „Zwiedzamy Polskę” - zabawa ruchowa.
Dzieci zwiedzają Polskę (bieg w różnych kierunkach
z wymijaniem), mijają las (dzieci podnoszą do góry ramiona, naśladują drzewa na wietrze), rzekę (falujące ruchy ramion). Zbierają kwiaty na łące (skłony), miasto pełne wieżowców (wchodzą po schodach, szybko zbiegają w dół) oraz wieś, gdzie ludzie pracują w polu (grabią siano, pielą grządki). Wracają do przedszkola.
·  Dzieci starsze - próba odpowiedzi na pytanie Co łączy wszystkich Polaków? (miejsce zamieszkania, historia, kultura, język).
·  Prezentacja polskich symboli narodowych  (godło, flaga, hymn) – krótki film animowany, w ramach projektu edukacyjnego IPN pt. „Historia w Kolorach” (http://www.pamiec.pl/historiawkolorach/main.html).
·  Dzieci starsze - rozmowa kierowana na temat filmu:
-   wyjaśnienie pojęcia symbole narodowe;
-   wymienienie symboli narodowych;
-   wysłuchanie hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego (wyjaśnienie w jakich okolicznościach można go usłyszeć oraz omówienie   zasad zachowania się podczas słuchania i śpiewania  hymnu);
-   omówienie wyglądu godła i flagi;
-   wskazanie miejsc, w których są one eksponowane;
-    oglądanie monet oraz banknotów (orzeł).
Dzieci młodsze – utrwalenie znajomości symboli narodowych – nazywanie symboli prezentowanych przez nauczyciela (godło, flaga, hymn). Zwrócenie uwagi na zasady zachowania się podczas słuchania
i śpiewania  hymnu.
·  Zabawa ruchowa „Polska flaga”.
Nauczyciel dzieli dzieci na 2 grupy. Pierwsza grupa zakłada czerwone, a druga białe szarfy/krążki/opaski. Gdy muzyka gra dzieci biegają po sali, na przerwę w muzyce łączą się w pary, tak by powstały barwy narodowe (dziecko z białą szarfą łapie za ręce dziecko z czerwoną szarfą).
· Po południu bądź w rano:
Dzieci młodsze -  tworzenie orła i reszki techniką frottag’u – pocieranie kredką po kartce, pod którą jest moneta.
Dzieci starsze – rysowanie konturu Polski po śladzie (zał. 1).
Personel przedszkola
Wtorek
03.11.2015
„Niepodległa Polska”
·   Zaproszenie dzieci do wspólnego wysłuchania piosenki pt. „Jedenasty listopada” – stworzenie odpowiedniej atmosfery (zgaszone światło, zaciągnięte rolety, zapalony lampion, klatka ze sztucznym ptakiem umieszczona na środku dywanu). Wysłuchanie utworu w skupieniu.
·   Dzieci starsze – rozmowa kierowana na temat treści piosenki. Próby samodzielnego wyjaśnienie słowa niepodległość, odwołanie się do metafory uwięzionego ptaka.
 „Święto Niepodległości” – słuchanie opowiadania nauczyciela o odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 r. Nauczyciel prezentuje dzieciom mapę obecnej Polski i mapę Polski podczas zaborów.
Prawie sto lat temu obce państwa: Rosja, Austria i Prusy zaczęły zabierać po kawałku nasze terytorium, aż nic nie zostało. Nie było Polski jako kraju na mapie ale zostali Polacy, którzy ze wszystkich sił walczyli o odzyskanie swojego państwa. To się udało, a dzień odzyskania niepodległości, 11 listopada, jest świętem narodowym. Polacy mogą używać swojej flagi i godła, śpiewać swój hymn, czcić pamięć swoich żołnierzy.

Dzieci młodsze – wyjaśnienie dzieciom znaczenia słowa niepodległość na podstawie treści piosenki (metafora uwięzionego ptaka).
·   „Po co jest wojsko?” – burza mózgów. Nawiązanie do roli żołnierzy w odzyskaniu przez Polskę niepodległości.
·   „Wojsko” – prezentacja multimedialna (husaria, rycerze, wojsko podczas II wojny światowej
i obecnie, różne mundury).
Rozmowa na temat wyglądu żołnierzy.
·   Praca plastyczna – wykonanie biało – czerwonych kotylionów na Święto Niepodległości.
Dzieci starsze – samodzielnie według wzoru.
Dzieci młodsze – z gotowych elementów.

Personel przedszkola
Środa
04.11.2015
„Maszerują strzelcy, maszerują”
· Zabawa na powitanie:
Dzieci młodsze - „Iskierka przyjaźni”.
Dzieci starsze – zabawa integracyjna „Jak się nazywasz, gdzie mieszkasz?”. Dzieci siedzą w kole na dywanie. Zabawę rozpoczyna nauczyciel, który turla piłkę w kierunku wybranego dziecka i zadaje mu pytania: Jak się nazywasz?; W jakim kraju/W jakiej miejscowości mieszkasz? Kiedy dziecko odpowie, turla piłkę do innego dziecka i zadaje te same pytania.
· Zajęcia ruchowe prowadzone we współpracy
z nauczycielem rytmiki:
-   Zabawa rytmiczno – ruchowa przy piosence
pt. „Marsz z bębenkiem”.
Dzieci ustawiają się w rzędzie i maszerują po sali. Pierwsze dziecko prowadzi całą grupę i wystukuje rytm piosenki na bębenku. Pod koniec piosenki przekazuje bębenek i pałeczkę dziecku stojącemu za nim, a sam przechodzi na koniec rzędu. Imię w piosence można zmieniać w zależności od tego, kto gra na bębenku.
-   Zabawa ruchowa przy piosence „Jak szło wojsko” – marsz w kole, wyklaskiwanie
i wygrywanie na bębenkach słów 1-2-3.
-   Zabawa ruchowa z szarfami do piosenki „Maszerują strzelcy, maszerują”.
· Słuchanie wybranych legend polskich czytanych przez nauczyciela lub baśni H. Ch. Andersena
pt. „Dzielny ołowiany żołnierzyk”.

Personel przedszkola
Czwartek
05.11.2015
„W lewo zwrot,
w prawo zwrot"
· „Żołnierz to ktoś, kto…” – zabawa słowna. Nauczyciel prosi dzieci o dokończenie zdania i wymienienie najważniejszych cech żołnierza.
· „Jak zostać żołnierzem?” – ćwiczenia sprawnościowe prowadzone we współpracy z nauczycielką gimnastyki:
-   Minimusztra na wesoło”:
 – nauczyciel wyjaśnia, co oznacza słowo musztra - trening żołnierski, którego celem jest wyszkolenie żołnierzy w sprawnym wykonywaniu rozkazów;
- nauczyciel ustawia dzieci w rzędzie i rzuca komendę "baczność", a po niej zaczyna wydawać komendy np. "w lewo zwrot", "złap się za prawe ucho", "przykucnij", "klaśnij w dłonie" itp. Osoba, która nie zareaguje odpowiednio szybko, albo pomyli komendy, odpada z gry. Wygrywa osoba, która nie popełni żadnej pomyłki.
-   Zabawa orientacyjno-porządkowa – marsz
w różnych kierunkach, na sygnał gwizdka leżenie przodem, na sygnał bębenka leżenie tyłem.
-   Ćwiczenie równoważne – żołnierz przechodzi przez rzekę – chodzenie po linie rozłożonej na dywanie.
-   Rzuty – dzieci w kole – w środku obręcz, do której dzieci na sygnał rzucają woreczkami (dzieci starsze - odliczają jeden, dwa, jeden, dwa – na zmianę rzucają jedynki i dwójki; dzieci młodsze – na zmianę rzucają raz dziewczynki, a raz chłopcy).
-   Ćwiczenia nóg – stają w rozsypce, trzymają woreczek między kolanami – dzieci starsze wykonują przysiad, klęk podparty i ponownie wstają; dzieci młodsze - wykonują przysiad
i ponownie wstają.
-   Ćwiczenie uspokajające – marsz po kole w rytm muzyki marszowej.

Piątek
06.11.2015
„Jestem Polakiem”
· Zabawy integracyjne:
-   „Ludzie do ludzi” – dzieci maszerują w rytm piosenki „Jak szło wojsko”. Na przerwę w muzyce witają się z rówieśnikiem wskazaną przez nauczyciela częścią ciała.
-   „Polska – nasz dom” – zabawa integracyjna. Dzieci spacerują po sali trójkami – trzymają się za ręce. Na sygnał nauczyciela dwoje dzieci staje naprzeciwko siebie i tworzy domek. Trzecie dziecko wchodzi do środka – do domku.
· Quiz o Polsce – zagadki podsumowujące wiadomości zdobyte podczas zajęć.
· Wypełnianie kart umiejętności i sprawności programu.
Personel przedszkola